TELEFOONSTORING

Door een storing van KPN zijn wij tijdelijk niet bereikbaar op het vaste nummer. We werken er aan dit zo spoedig mogelijk op te lossen. In de tussentijd kunt u ons bereiken via whatsapp, of bij belangrijke vragen op nummer 06 232 56 239. Excuses voor het ongemak.

TELEFOONSTORING – U kunt u ons bereiken via whatsapp, of op het tijdelijke nummer 06 232 56 239.

Vliegles

Home » Vliegschool » Vliegles

Hoe ziet een vliegles eruit? We leggen het uit in 3 stappen.

Om zelfstandig een vliegtuig te mogen besturen (en om passagiers mee te nemen), moet je natuurlijk vliegles krijgen. Je kan het eigenlijk best vergelijken met het nemen van autorijles. Net zoals je lest met een rijinstructeur, leer je vliegen met een vlieginstructeur. En in plaats van een rijbewijs krijg je een vliegbrevet na het halen van het examen.

Om je een idee te geven van hoe een vliegles er aan toe gaat zullen we er hier één doornemen! Hoe de hele opleiding in elkaar steekt verschilt per brevet, dat kun je hier zien: PPL en LAPL.

Vliegles krijg je van één van onze ervaren instructeurs, voor de hele praktijkopleiding heb je een vaste instructeur die bij jou past. Het werkt fijn als een persoon precies weet wat je goed doet, en wat nog extra aandacht verdient. Op deze manier blijft er ook progressie in de lessen zitten, en verlies je geen tijd bij een instructeur die nog niet eerder met je heeft gevlogen.

De vliegles bestaat niet alleen uit het rondvliegen door de lucht, ook op de grond kan er van alles worden geleerd. Daarvoor hebben we een leslokaal op onze vliegschool, met een deur naar de hangar zodat je meteen in het vliegtuig kan plaatsnemen om te beginnen aan je vliegles!

In het leslokaal heb je beschikking tot computers waarop je bijvoorbeeld een vluchtplan kan indienen of niet te vergeten het weer gaat bekijken voor de vlucht. Ook kan de instructeur zaken duidelijk maken op een klapbord, bijvoorbeeld door uit te tekenen hoe het ‘circuit’ ligt. Dan hoef je daar in de lucht niet meer uitgebreid over na te denken en weet je welke route je moet vliegen voordat je de landing inzet.

1 Briefing

Zoals gezegd krijg je tijdens de lessen ook de relevante theorie. Voor elke vlucht bespreek je bijvoorbeeld wat voor oefeningen je gaat doen in de lucht, en wat je daarvoor moet weten. Dit heet de ‘Briefing’. Dit is dus eigenlijk de voorbereiding op de vlucht zodat je later niet voor verrassingen komt te staan. De instructeur kan je sommige stof in het theorielokaal uitleggen, maar laat je ook dingen zien aan en in het vliegtuig. En hoe haal je het achterste vliegtuig zonder brokken uit een volle hangar? Er komt dus wat meer bij kijken dan alleen vliegen.

2 Vliegles in de lucht

Dan is het natuurlijk wel tijd om de theorie in de praktijk te brengen! Dit is zonder meer het leukste deel van je vliegles. Samen met je instructeur loop je een rondje om het vliegtuig en controleer je een reeks onderdelen. Dit is de zogenaamde ‘walk-around’. Als alles goed is kun je hierna vertrekken.

Na het starten van het vliegtuig rijd je naar de juiste startbaan. Het manoeuvreren over de grond heet ‘Taxiën’. Het vliegtuig beweegt nu nog als een auto over de weg, maar in plaats van met je handen te sturen doe je dat met je voeten!

Dan is het tijd om op te stijgen, als je op de startbaan staat duw je de gashendel helemaal naar voren. Wanneer je snel genoeg gaat komt het vliegtuig los van de baan en vlieg je naar een bepaalde hoogte. Het besturen in de lucht doe je wél met je handen, in combinatie met je voeten. Niet te vergelijken met auto rijden, maar het went snel genoeg.

“What goes up must come down” is een veel gebruikt gezegde. Dit is zeker waar, want nadat je ongeveer een uur hebt gevlogen en je oefeningen hebt gedaan is het tijd om te landen. Dit is misschien wel het meest belangrijke onderdeel van de vlucht, en daarom wordt hier veel aandacht aan besteed. Dit kun je oefenen door “Touch&Go’s” te maken, dit houdt in dat je een paar landingen maakt achter elkaar door na de landing meteen een doorstart te maken.

3 Debriefing

Na de landing is je vliegles nog niet helemaal afgelopen. Nadat het vliegtuig weer terug bij de hangar is wordt de vlucht ‘gedebriefd’. De instructeur loopt de hele vlucht nog eens met je na. Wat deed je helemaal goed? En waar gaan jullie de volgende les aan werken? De vluchten houdt je bij in een logboek, waarin staat waar je hebt gevlogen, en hoe lang. Als de boeken zijn ingevuld is de vliegles voorbij en is het wachten op de volgende!

Mogelijke plaatjes:

  • Walkaround / preflight inspection
  • Vlieginstructeur / leerling
  • Takeoff / landing cessna

Vraag vrijblijvend een offerte aan

[contact-form-7 id="4800" title="Vliegschool"]

Wanneer hoort u van ons?

Snelheid staat centraal bij ons. Daarom staat uw offerte binnen enkele uren in uw mailbox. Is dit niet snel genoeg voor u? Neem dan telefonisch contact op, wij zijn 7 dagen per week telefonisch bereikbaar van 9:00 tot 19:00.

+31 (0)55 323 0553
[email protected]

Bezoekadres (hangaar):
De Zanden 27
7395 PA TEUGE

Open WhatsApp
1
Scan de code
Welkom! Kijk gerust even rond. Als je een vraag hebt dan helpen wij je graag. Stuur een appje of bel, dan weet je snel meer 👍