Je winkelwagen is momenteel leeg!
Soundtrack van de zomer: Luchtreclame
Bert van de Bunte van Van de Bunte Aviation wordt op straat nooit herkend.
Toch is hij verantwoordelijk voor een van de meest opvallende activiteiten langs de volledige Nederlandse kust. Op mooie dagen weet hij de blik van ruim 100.000 mensen per uur op zich gericht. Maar wie hem in het vizier wil krijgen moet een goede verrekijker hebben. Van de Bunte vliegt namelijk met reclameboodschappen over heel het land. Een oude manier van adverteren, maar wel een die nog altijd prima werkt. En Van de Bunte Aviation werkt hard aan de modernisering van de boodschappen.
In een tijd van snelle marketingjongens, reclamegoeroes met hippe brillen, viral campagnes en Google AdWords, lijkt een banner achter een vliegtuig hopeloos ouderwets. Maar Van de Bunte heeft juist goede ervaringen met de combinatie van een banner met daarop een website. “Zeker sinds iedereen een smartphone heeft, kunnen ze direct de sites bezoeken. Dat werkt super met bijvoorbeeld acties die dezelfde dag nog geldig zijn. En er zijn ook veel restaurants die zichzelf aanprijzen. Dat wordt natuurlijk goed opgepikt op het moment dat de mensen aan het nadenken zijn over waar heen te gaan met de lunch of het diner. Ondernemers die met luchtreclame werken, merken het verschil.”
Daarnaast zit Van de Bunte Aviation bepaald niet stil wat nieuwe technologieën betreft. “We zijn bezig met het testen van QR-codes op onze banners. Die codes kunnen mensen scannen met hun smartphone, die direct de website van het bedrijf opent. Het beste van twee werelden wat reclame betreft.”
Grote kracht
Wat ook prettig is aan luchtreclame: wegzappen kan niet. “Mensen nemen een plaspauze of schakelen even langs de andere kanalen als het reclameblok aanbreekt”, zegt Van de Bunte. “Veel van het effect van televisiereclame verdwijnt door de afstandsbediening. Bij vliegtuigen is het juist andersom. Mensen kijken instinctief omhoog als ze het geluid horen en hebben er plezier in om de boodschap te ontcijferen. Het is een heel positieve manier van aandacht vragen voor je boodschap waar andere reclame vaak als irritant ervaren worden.”
Veel bedrijven denken dat het duur is om te adverteren. Maar Van de Bunte weet dat de verhouding tussen het bereik en de prijs juist bijzonder gunstig is. “We vliegen altijd over stedelijke gebieden als we koers zetten richting de kust en op de terugweg. En als er ergens een groot festival is, draaien we daar natuurlijk een rondje boven. Overal waar iets gebeurt in de zomer zijn wij met mooi weer van de partij.”
De grote kracht van luchtreclame boven het strand is dat vliegtuigen er lager mogen vliegen dan in de rest van het land. Van de Bunte: “Het geluid trekt daarmee nog meer aandacht. Uit onderzoeken blijkt dat mensen instinctief omhoog kijken als ze het geluid van een vliegtuigje horen. 96 procent van de mensen leest de tekst op het spandoek en 82 procent weet drie uur later nog wat de tekst op het doek was. Dat zijn hoge percentages. Zeker voor wie bedenkt dat op een mooie dag een paar miljoen mensen op het strand liggen.”
Van de Bunte vliegt langs de drukste delen van de Nederlandse kust met de boodschappen. “We stijgen op vanaf vliegveld Teuge, ten oosten van Apeldoorn en vliegen vervolgens via de Randstad naar de kust. Daar volgen we een vaste route van IJmuiden naar Hoek van Holland. De Wadden en Zeeland liggen buiten het bereik van onze vliegtuigen. Maar op verzoek kunnen we ook daar komen. We kunnen onze vliegcapaciteit uitbreiden met extra uren. Normaal gesproken hangt de reclameboodschap vier uur in de lucht, maar dat kan zelfs worden uitgebreid tot zes uur. We zijn flexibel in alle opzichten.”
Snelheid
Van de Bunte weet door zijn bereik zeker dat zijn advertenties zeer concurrerend zijn in prijs. “Honderdduizenden prospects kunnen worden bereikt voor een kostenplaatje van minder dan vijf euro per duizend prospects. Daarmee is luchtreclame ongeveer vier keer zo kosteneffectief als geprinte media. Luchtreclame zorgt dus voor een groot bereik tegen relatief lage kosten.” Door die eigenschap heeft Van de Bunte Aviation bedrijven van alle soorten en maten als opdrachtgever. “Luchtreclame werkt voor zowel grote als kleinere bedrijven met virtueel elk budget en over geheel Nederland en België. Daarnaast is snelheid een voordeel. Wie een actie onder de aandacht wil brengen of met mooi weer een festival aan wil prijzen, kan nog op het laatste moment beslissen. We zijn zeer flexibel met onze vloot van acht vliegtuigen. En die kunnen we desnoods ook nog uitbreiden dankzij onze relaties met bijvoorbeeld vliegclubs. We kunnen een eenvoudig doek met een persoonlijke boodschap van een bedrijf of particulier heel snel in elkaar zetten. Indien gewenst kunnen we binnen anderhalf uur al de lucht in. Dat maakt het tot een heel flexibel middel om tijdens campagnes in te zetten.”
Zon & ontspanning
Een belangrijk onderdeel van de kracht van luchtreclames is de feelgood factor. De vliegtuigen vliegen alleen met mooi weer uit. Met regen is er immers niemand die buiten de moeite neemt om de boodschap op de banner te ontcijferen. Vandaar dat het geronk van de propellervliegtuigen van Van de Bunte Aviation onlosmakelijk verbonden is met mooi weer en lui ontspannen op het strand. “Er hangt een heel positieve sfeer om luchtreclame”, beaamt Van de Bunte. “Van de piloten die op mooie dagen langs de hele Nederlandse kust mogen vliegen tot de mensen op het strand of op de festivals die genieten van de zon, iedereen heeft hetzelfde zomergevoel van strakblauwe luchten en vrije tijd. Daarnaast is het een soort spel voor mensen om de boodschap te ontcijferen. Dat zorgt er weer voor dat het goed blijft hangen. Al die zaken maken luchtreclame tot een sterk product. Het valt op, voelt goed en blijft hangen. Eigenlijk is het de gedroomde advertentie.”