Light Aircraft Pilot License

Home » Vliegschool » Light Aircraft Pilot License

Van de Bunte Aviation verzorgt jouw complete LAPL(A) vliegopleiding!

Vliegbrevet en Medical op Van de Bunte Aviation sylabus

Wat kun je met een LAPL? 

De afkorting LAPL staat voor ‘Light Aircraft Pilot License’. Het is een ‘sport’-vliegbrevet voor mensen die graag op lichte vliegtuigen willen vliegen, zonder aanvullende opleidingen te hoeven volgen.

Het LAPL is geldig binnen Europa en laat je vliegen met vliegtuigen die niet zwaarder zijn dan 2000kg en niet  meer dan vier zitplaatsen hebben. Daarnaast is het niet mogelijk om op een complex vliegtuig te vliegen (een vliegtuig met variabele propeller en intrekbaar landingsgestel).

Maar uitermate geschikt voor een wekelijks rondje om de kerk, of even lekker een dagje heen en weer naar Texel!

Hoe kan ik een LAPL behalen?

Tja… daarvoor ben je nu op onze website! Bij ons ben je aan het juiste adres. Wij verzorgen onze vliegopleiding met onze Cessna 172’s; deze vliegtuigen kom je over de hele wereld tegen. Erg universeel dus!

Hoe ziet de opleiding er uit?

Een opleiding bestaat uit een theoriegedeelte en een praktijkgedeelte. Deze worden hieronder verder besproken.

Luchtvaart wetgeving theorieboek
Luchtvaart wetgeving theorieboek

De theorie

De theorie bestaat uit de volgende negen vakken:

  1. Human Performance and Limitations
  2. Air Law
  3. Operational Procedures
  4. Meteorology
  5. Communications
  6. Principles of Flight
  7. Aircraft General Knowledge
  8. Navigation
  9. Flight Performance and Planning

Er zijn verschillende manieren om de theorie te behalen. Via een online distance-learning cursus (lekker thuis leren!) of een spoedcursus in de schoolbanken, of op je eigen tempo: het kan allemaal. Wij adviseren je bij de juiste keuze. Omdat wij geen theorie-opleider zijn, zullen we je in contact brengen met een van onze partners. 

De examens worden afgenomen bij het CBR. Wel bekend van het rijbewijs!

Wet, regelgeving, veiligheid en plezier.

Van de Bunte Aviation is in het bezit van een Europese erkenning: het “ATO-certificaat”.

“ATO” staat voor “Approved Training Organisation”. Dit betekent concreet dat ons bedrijf vanaf 2017 vliegopleidingen mag verzorgen van A tot Z. 

Met deze ATO-vergunning voldoen we aan de hoogste eisen van kwaliteit en veiligheid. Om dit te waarborgen zijn er jaarlijke audits vanuit de overheid.

EASA Logo
EASA Logo

Hoe lang blijft mijn theorie geldig?

Zodra je begint aan een van de theorie-examens, gaat er op de laatste dag van diezelfde maand een teller lopen: 18 maanden. Dat wil zeggen, dat je binnen die tijd alle theorievakken moet hebben behaald met een positief resultaat, minimaal 75%.

Na het behalen van de examens, ontvang je een Verklaring Theorie en Resultaatoverzicht. De Verklaring Theorie is vervolgens 24 maanden geldig: binnen deze 24 maanden dien je het praktijkexamen te hebben afgelegd en het PPL brevet te hebben aangevraagd.

Je kunt overigens tegelijkertijd met de praktijk en theorie bezig zijn, maar we raden wel aan om direct aan de theorie te beginnen zodra je met de opleiding begint. Je moet namelijk niet direct het leukste achter de rug hebben gehad!

De praktijk

De praktijkopleiding wordt bij ons gegeven op de Cessna F172M (en N) ‘Skyhawk’. Dit zijn standaard Cessna 172’s, maar gemodificeerd met een sterkere motor, betere instrumenten en een paar extra luxe-items.

Wij hebben de praktijkopleiding in vier hapklare brokken verdeeld:

Fase 1: Alle oefeningen tot de eerste solo-vlucht (dat is zonder instructeur!) met een minimum van 10 uur DBO (dus mét instructeur). DBO staat voor ‘Dubbel Besturings Onderricht’.

Fase 2: Alle oefeningen na de eerste solovlucht tot de eerste solo-overlandvlucht met een minimum van 5 uur DBO en 5 uur solo.

Fase 3: Alle oefeningen tot en met de grote overlandvlucht, met een minimum van 5 uur solo overland.

Fase 4: Examentraining.

Hoe ziet een praktijkles eruit? 

Na aankomst bij onze vliegschool zal je eerst met de instructeur gaan voorbespreken wat jullie de komende vliegles gaan doen: de zogenaamde briefing. Na deze briefing gaan jullie in de lucht de besproken oefeningen uitvoeren tijdens een vlucht van ongeveer een uur.

Na de lesvlucht zal je met de instructeur bespreken: wat ging er goed? Wat kan er de volgende keer beter? Dit noemen we de de-briefing. Al met al, ben je ongeveer twee uur bezig met een praktijkles. Met grotere navigatievluchten ben je uiteraard langer bezig!

En na de praktijk?

Als het grote moment dan eindelijk daar is, om je vliegexamen te doen, dan begint de grootste lol pas. Daarna kun je namelijk jouw brevet aan gaan vragen! Wij begeleiden je ook tijdens dit proces volledig. Na een aantal weken zal je deze dan in een dikke envelop op de deurmat terugvinden.

Je mag nu met passagiers gaan vliegen. En dat kun je doen op het oude vertrouwde vliegtuig waar je ook je opleiding op hebt gedaan! Daarnaast werken wij samen met diverse vliegclubs en bedrijven, zodat je ook eens kunt kijken of je op andere types wil gaan vliegen.

Daarnaast bestaat ook de mogelijkheid om door te leren: wij kunnen je bijvoorbeeld leren vliegen op oude klassiekers met een staartwiel zoals de Piper Cub!

Wat kost een LAPL?

Zoals je misschien wel verwacht, zal een LAPL een aardige duit kosten. Dit is zeker zo. Maar bedenk ook: het is wel een investering voor de rest van je leven. Als je eenmaal je brevet hebt, vallen de kosten reuze mee. Lees daarover meer hieronder.

Je moet voor een compleet PPL –zonder poespas-  rekening houden met kosten van circa €12.000,-. Er zijn vliegscholen die aangeven dat het goedkoper kan, maar meestal kom je hier ook ruim boven als je eenmaal alle bonnetjes hebt opgeteld.

Neem even contact met ons op als je een gedetailleerd kostenoverzicht wil ontvangen. Dit geeft ook een duidelijk overzicht van alle kostenposten en eventueel bijkomende kosten.

En hoelang blijft het geldig? 

Het LAPL zelf blijft geldig voor de rest van je leven. Mits je voldoet aan de volgende voorwaarden:

  • Minimaal 12 uur gevlogen als “Pilot in Command”  in de laatste 24 maanden.
  • Minstens 12 starts en 12 landingen in de laatste 24 maanden;
  • Een uur refresher training met een instructeur in de laatste 12 maanden.

Het totaal komt dus op 13 uur vliegen in de laatste 24 maanden.

Let op dat je dit goed in je logboek bijhoudt! Je moet namelijk altijd kunnen aantonen dat je aan de eisen voldoet. Op je LAPL brevet (in tegenstelling tot het PPL brevet) staat namelijk geen verloopdatum!

Vliegbrevet en Medical op Logboek
Vliegbrevet en Medical op Logboek

Factsheet LAPL

Vraag vrijblijvend een offerte aan





    PPL(A)LAPL(A)SEPStaartwielNachtvliegenRefreshmentProfcheckWeet ik niet, graag nog wat meer uitleg



    Wanneer hoort u van ons?

    Snelheid staat centraal bij ons. Daarom staat uw offerte binnen enkele uren in uw mailbox. Is dit niet snel genoeg voor u? Neem dan telefonisch contact op, wij zijn 7 dagen per week telefonisch bereikbaar van 9:00 tot 19:00.

    +31 (0)55 323 0553
    info@vandebunteaviation.nl

    Open WhatsApp
    1
    Scan de code
    Welkom! Kijk gerust even rond. Als je een vraag hebt dan helpen wij je graag. Stuur een appje of bel, dan weet je snel meer 👍