Je winkelwagen is momenteel leeg!
Private Pilot License
Van de Bunte Aviation verzorgt jouw complete PPL(A) vliegopleiding!
Wat kun je met een PPL?
Met een PPL vliegbrevet heb je de mogelijkheid om wereldwijd op kleine vliegtuigjes te vliegen. Daarnaast biedt het PPL een mooie ondergrond tot het doorgroeien naar aanvullende ‘ratings’:
- Het behalen van een Night Rating (nachtvliegen)
- Het behalen van een Instrument Rating (Instrument-vliegen)
- Vliegen met complexere vliegtuigen
Daarnaast mag je met het PPL(A) naar alle landen binnen de EU vliegen, buiten de lidstaten kun je gemakkelijk een gelijkstelling krijgen met een van hun nationale vliegbrevetten.
Hoe kan ik een PPL behalen?
Tja… daarvoor ben je nu op onze website! Bij ons ben je aan het juiste adres. Wij verzorgen onze vliegopleiding met onze Cessna 172’s; deze vliegtuigen kom je over de hele wereld tegen. Erg universeel dus!
Hoe ziet de PPL opleiding er uit?
Een opleiding bestaat uit een theoriegedeelte en een praktijkgedeelte.
De PPL theorie
De theorie bestaat uit de volgende negen vakken:
- Human Performance and Limitations
- Air Law
- Operational Procedures
- Meteorology
- Communications
- Principles of Flight
- Aircraft General Knowledge
- Navigation
- Flight Performance and Planning
Er zijn verschillende manieren om de theorie te behalen. Via een online distance-learning cursus (lekker thuis leren!) of een spoedcursus in de schoolbanken, of op je eigen tempo: het kan allemaal. Wij adviseren je bij de juiste keuze. Omdat wij geen theorie-opleider zijn, zullen we je in contact brengen met een van onze partners.
De examens worden afgenomen bij het CBR. Welbekend van het rijbewijs!
Wet, regelgeving, veiligheid en plezier.
Van de Bunte Aviation is in het bezit van een Europese erkenning: het “ATO-certificaat”.
“ATO” staat voor “Approved Training Organisation”. Dit betekent concreet dat ons bedrijf vanaf 2017 vliegopleidingen mag verzorgen van A tot Z.
Met deze ATO-vergunning voldoen we aan de hoogste eisen van kwaliteit en veiligheid. Om dit te waarborgen zijn er jaarlijke audits vanuit de overheid.
Hoe lang blijft mijn theorie geldig?
Zodra je begint met een van de theorie-examens, gaat er op de laatste dag van diezelfde maand een teller lopen van 18 maanden. Dat wil zeggen, dat je binnen die tijd alle theorie-examens moet hebben behaald met een positief resultaat. Voor alle vakken is dat minimaal 75%.
Na het behalen van de examens, ontvang je een verklaring theorie en het resultaatoverzicht. De verklaring theorie is vervolgens 24 maanden geldig: binnen deze 24 maanden dien je het praktijkexamen te hebben afgelegd en het PPL brevet te hebben aangevraagd.
Je kunt overigens tegelijkertijd met de praktijk en theorie bezig zijn, maar we raden wel aan om direct aan de theorie te beginnen zodra je met de opleiding begint. Je moet namelijk niet direct het leukste achter de rug hebben gehad!
De praktijk
De praktijkopleiding wordt bij ons gegeven op de Cessna F172M (en N) ‘Skyhawk’. Dit zijn standaard Cessna 172’s, maar gemodificeerd met een sterkere motor, betere instrumenten en een paar extra luxe-items.
Wij hebben de praktijkopleiding in vier hapklare brokken verdeeld:
Fase 1: Alle oefeningen tot de eerste solo-vlucht (dat is zonder instructeur!) met een minimum van 10 uur DBO (dus mét instructeur). DBO staat voor ‘Dubbel Besturings Onderricht’.
Fase 2: Alle oefeningen na de eerste solovlucht tot de eerste solo-overlandvlucht met een minimum van 5 uur DBO en 5 uur solo.
Fase 3: Alle oefeningen tot en met de grote overlandvlucht, met een minimum van 5 uur solo overland.
Fase 4: Examentraining.
Hoe ziet een praktijkles eruit?
Na aankomst bij onze vliegschool zal je eerst met de instructeur gaan voorbespreken wat jullie de komende vliegles gaan doen: de zogenaamde briefing. Na deze briefing gaan jullie in de lucht de besproken oefeningen uitvoeren tijdens een vlucht van ongeveer een uur.
Na de lesvlucht zal je met de instructeur bespreken: wat ging er goed? Wat kan er de volgende keer beter? Dit noemen we de de-briefing. Al met al, ben je ongeveer twee uur bezig met een praktijkles. Met grotere navigatievluchten ben je uiteraard langer bezig!
En na de praktijk?
Als het grote moment dan eindelijk daar is, om je vliegexamen te doen, dan begint de grootste lol pas. Daarna kun je namelijk jouw brevet aan gaan vragen! Wij begeleiden je ook tijdens dit proces volledig. Na een aantal weken zal je deze dan in een dikke envelop op de deurmat terugvinden.
Je mag nu met passagiers gaan vliegen. En dat kun je doen op het oude vertrouwde vliegtuig waar je ook je opleiding op hebt gedaan! Daarnaast werken wij samen met diverse vliegclubs en bedrijven, zodat je ook eens kunt kijken of je op andere types wil gaan vliegen.
Daarnaast bestaat ook de mogelijkheid om door te leren: wij kunnen je bijvoorbeeld leren vliegen op oude klassiekers met een staartwiel zoals de Piper Cub!
Wat kost een PPL brevet?
Zoals je misschien wel verwacht, zal een PPL een aardige duit kosten. Dit is zeker zo. Maar bedenk ook: het is wel een investering voor de rest van je leven. Als je eenmaal je brevet hebt, vallen de kosten reuze mee. Lees daarover meer hieronder.
Je moet voor een compleet PPL rekening houden met kosten van circa €15.000,-. Er zijn vliegscholen die aangeven dat het goedkoper kan, maar meestal kom je hier ook ruim boven als je eenmaal alle bonnetjes hebt opgeteld.
Neem even contact met ons op als je een gedetailleerd kostenoverzicht wil ontvangen. Dit geeft ook een duidelijk overzicht van alle kostenposten en eventueel bijkomende kosten.
En hoelang blijft het geldig?
Het brevet zelf blijft in principe geldig voor de rest van je leven. De aantekeningen op je brevet verlopen echter wel. Het PPL haal je standaard inclusief de ‘Single Engine Piston’ rating. Deze SEP-rating houdt in dat je alle één-motorige vliegtuigen (met zuigermotor) tot een maximum van 5700kg mag vliegen.
De ‘class rating SEP’ blijft twee jaar geldig. Tijdens deze twee jaren moet je minimaal twaalf uur hebben gevlogen; waarvan 1 uur met een instructeur. Vervolgens kan elke examinator je brevet aftekenen zodat je weer twee jaar mag.
Heb je geen twaalf uur gevlogen? Dan kun je ook een ‘profcheck’ doen. De profcheck is een soort verkort praktijkexamen om te kijken of je niveau nog op de vereiste standaard ligt. Als dit zo is wordt je brevet opnieuw afgetekend.
Hieronder de toepasbare regelgeving:
Within the 3 months preceding the expiry date of the rating, pass a proficiency check in the relevant class in accordance with Appendix 9 to this Part with an examiner; or within the 12 months preceding the expiry date of the rating, complete 12 hours of flight time in the relevant class, including:
https://www.easa.europa.eu/system/files/dfu/AMC%20and%20GM%20to%20Part-FCL.pdf
– 6 Hours as PIC
– 12 take-offs and 12 landings, and
– refresher training of at least 1 hour of total flight time with a flight instructor (FI) or a class rating instructor (CRI). Applicants shall be exempted from this refresher training if they have passed a class or type rating proficiency check, skill test or assessment of competence in any other class or type of aeroplane.