Nieuws

Wij laten u graag zien waar Van de Bunte Aviation zoal bezig houdt!

Een vliegtuig met records

 

De langste commerciële lijnvlucht op dit moment duurt ongeveer 17 uur en 30 minuten. Deze vlucht wordt uitgevoerd door een Boeing 777 van Qatar Airways en vliegt van Auckland naar Doha. De totale afgelegde afstand is dan zo ongeveer 14.530 kilometer, waarbij je 10 tijdzones doorkruist. Kunt u zich het voorstellen, bijna 18 uur lang opgesloten in een vliegtuig?Qatar Boeing 777

 

Een Boeing 777-200LR is hier overigens wel een uitstekend geschikt vliegtuig voor. Aan boord ben je van alle gemakken voorzien en is de service uitstekend. Bovendien maakt Boeing natuurlijk uiterst veilige en geschikte toestellen voor de langere vluchten. Maar het record voor langst gemotoriseerde vlucht komt voor u wellicht uit onverwachte hoek, en is gevlogen met een veel kleiner toestel!

 

65 dagen, 22 uur, 19 minuten, 5 seconden

65 dagen, 22 uur, 19 minuten, 5 seconden

Op 7 februari, 1959 hebben de piloten Bob Timm en John Cook alle voorgaande records verpletterd. Zij bleven een bizarre 64 dagen, 22 uur, 19 minuten en 5 seconden onafgebroken in de lucht. Dat is bijna 90 keer langer dan de vlucht van Doha naar Auckland. Het recordvliegtuig was een iets aangepaste 2e hands Cessna 172. Hetzelfde soort als dat te vinden is bij ons in de hangaar!

De uitvoering

De sponsor voor het project was het Hacienda hotel in Las Vegas. Timm werkte hier als monteur aan de slot machines. Timm overtuigde zijn baas ervan de vlucht te sponsoren, sinds dit heel veel publiciteit voor het hotel zou opleveren. Ook zette een lokaal radiostation een gelinkte campagne op die geld op zou leveren voor onderzoek naar kanker.

 

Recordvliegtuig

Vliegtuig hangt nu in de bagagehal van McCarran International Airport

De Cessna had aanpassingen aan het brandschot waardoor tijdens de vlucht de olie en oliefilter wissel kon plaatsvinden. Dit zonder de motor stil te hoeven zetten. Dit gebeurt bij regulier onderhoud iedere 50 uur. Ook werd er een brandstoftank onder het vliegtuig gemonteerd waardoor maar 2 keer per dag getankt hoefde te worden. Alle stoelen behalve de stoel voor de vlieger werden eruit gesloopt, en er werd een matras met keukentje geïnstalleerd. Daarbij werd er ook een autopiloot geïnstalleerd. Maar geplaagd door vermoeidheid en verveling zijn beide ooit in slaap gevallen, waarna ze een paar uur later vlak bij de Mexicaanse grens wakker werden.

 

Het tanken en bevoorraadden van het vliegtuig gebeurde 2 maal daags doordat de Cessna vlak boven een snel rijdende vrachtwagen ging vliegen. Een lange slang werd naar beneden uitgerold, en grote hoeveelheden brandstof werden met de hand naar boven gepompt.

Vliegtuig bijtanken vanaf de grond

Toen de motor het na de 1550 uur lange vlucht steeds meer moeite kreeg met uitklimmen na het tanken, hebben de mannen besloten te landen. De bougies hadden inmiddels zo veel koolstof vergaard dat de motor veel vermogen aan het verliezen was. De motor zelf had inmiddels ruim meer dan de normale voorgeschreven 2000 uur. Dit omdat ze voor de recordpoging niet met een “vers” motorblok zijn vertrokken.

 

Het record van Timm en Cook was zo verbluffend dat men besloot nieuwe recordpogingen niet meer officieel te erkennen. De Cessna 172 zal dus voor altijd de boeken in gaan als het vliegtuig waarmee de langste vlucht ooit is gemaakt.

 

Interesse gekregen naar het karakter van de Cessna 172? Kom hem bij ons vliegen!

Felicitaties voor Timm en Cook