Opleiding PPL

Van de Bunte Aviation kan je complete vliegopleiding tot het vliegbrevet PPL(A) verzorgen.

Wat kun je met een PPL?

Met een PPL vliegbrevet heb je de mogelijkheid om wereldwijd kleine vliegtuigjes te vliegen. Daarnaast biedt het PPL een mooie ondergrond tot het doorgroeien naar additionele ‘ratings’:Vliegschool van de Bunte Aviation

  • Het behalen van een Night Rating (nachtvliegen)
  • Het behalen van een Instrument Rating (blindvliegen)
  • Vliegen met complexere vliegtuigen.

Daarnaast mag je met het PPL(A) naar alle landen binnen de EU vliegen, buiten de lidstaten kun je gemakkelijk een gelijkstelling krijgen met een van hun nationale vliegbrevetten.

Hoe kan ik een PPL behalen?

Tja… daarvoor ben je nu op onze website! Bij ons ben je aan het juiste adres. Wij verzorgen onze vliegopleiding met een Cessna 172 of Piper Warrior; deze vliegtuigen kom je over de hele wereld tegen. Erg universeel dus!

Hoe ziet de opleiding er uit?

Een opleiding bestaat uit een theoriegedeelte en een praktijkgedeelte.

De theorie

Theorieboeken Vliegles

De theorie bestaat uit de volgende negen vakken:

  • Human Performance and Limitations
  • Air Law and ATC Procedures
  • Operational Procedures
  • Meteorology
  • Communications
  • Principles of Flight
  • Aircraft General Knowledge
  • Navigation
  • Flight Performance and Planning

 

Wij bieden verschillende manieren om de theorie te behalen. Via een online distance-learning cursus (lekker thuis leren!) of een spoedcursus in de schoolbanken, of op je eigen

 

tempo: het kan allemaal.

De examens worden afgenomen bij het CBR. Wel bekend van het rijbewijs!

Wet, regelgeving, veiligheid en plezier.

Van de Bunte Aviation is in het bezit van een Europese erkenning: het “ATO-certificaat”.

Het woord “ATO” staat voor “Approved Training Organisation”. Dit betekent concreet dat ons bedrijf vanaf heden vliegopleidingen mag verzorgen van A tot Z.

Met de ATO-vergunning voldoen we aan de hoogste eisen van kwaliteit en veiligheid.

ATO Certificaat

Hoe lang blijft mijn theorie geldig?

Zodra je begint aan een van de theorie-examens, gaat er op de laatste dag van diezelfde maand een teller lopen: 18 maanden. Dat wil zeggen, dat je binnen die tijd alle theorievakken moet hebben behaald met een positief resultaat, minimaal 75%.

Na het behalen van de examens, ontvang je een Verklaring Theorie en Resultaatoverzicht. De Verklaring Theorie is vervolgens 24 maanden geldig: binnen deze 24 maanden dien je het praktijkexamen te hebben afgelegd en het PPL brevet te hebben aangevraagd.

Je kunt overigens tegelijkertijd met de praktijk en theorie bezig zijn, maar we raden wel aan om direct aan de theorie te beginnen zodra je met de opleiding begint. Je moet namelijk niet direct het leukste achter de rug hebben gehad!

De praktijk

Oké, aan de slag!

De praktijkopleiding bij ons wordt gegeven op de Cessna F172M ‘Superhawk’. Dit is een standaard Cessna 172, maar gemodificeerd met een sterkere motor, betere instrumenten en een paar extra luxe-items.

Wij hebben de praktijkopleiding in drie hapklare brokken verdeeld.

Fase 1: Alle oefeningen tot  de eerste solo-vlucht (dus zonder instructeur!) met een minimum van 10 uur DBO (dus met instructeur).

Fase 2: Alle oefeningen na de eerste solovlucht tot de eerste solo-overland vlucht met een minimum van 5 uur DBO en 5 uur solo.

Fase 3: Alle oefeningen tot en met de grote overland vlucht, met een minimum van 5 uur solo overland.

Fase 4: Examentraining.

Hoe ziet een praktijkles eruit?

Na aankomst bij onze vliegschool zul je eerst met de instructeur gaan voorbespreken, wat jullie de komende vliegles gaan doen: de zogenaamde briefing. Na deze briefing, gaan jullie in de lucht deze oefeningen uitvoeren tijdens een vlucht van ongeveer een uur.

Na de lesvlucht zul je met de instructeur na gaan bespreken: wat ging er goed? Wat kan er de volgende keer beter? Dit noemen we de debriefing. Zo al met al, ben je ongeveer twee, tot drie uur bezig met een praktijkles. Met grotere navigatievluchten ben je uiteraard langer bezig!

En na de praktijk?

Als het grote moment dan eindelijk daar is, om je vliegexamen te doen, dan begint de grootste lol pas. Je kunt je brevet aan gaan vragen. Wij begeleiden je ook tijdens dit proces volledig. Na een aantal weken zul je thuis op de mat je brevet in handen mogen nemen.

Je mag nu met passagiers gaan vliegen. En dat kun je doen op het oude vertrouwde vliegtuig waar je ook je opleiding op hebt gedaan! Daarnaast werken wij samen met diverse vliegclubs en bedrijven, zodat je ook eens kunt kijken of je op andere types wil gaan vliegen.

Daarnaast bestaat ook de mogelijkheid om door te leren: wij kunnen je nu op gaan leiden voor nachtvliegen (de ‘Night Rating’) of jou leren vliegen op oude klassiekers met een staartwiel zoals de Piper Cub!

Wat kost een PPL?

Zoals je misschien wel verwacht, zal een PPL een aardige duit kosten. Dit is zeker zo. Maar bedenk ook: het is wel een investering voor de rest van je leven. Als je eenmaal je brevet hebt, vallen de kosten reuze mee. Lees daarover meer hieronder.

Je moet voor een compleet PPL –zonder poespas-  rekening houden met een prijs zo rond de 15.000 euro. Er zijn vliegscholen die aangeven dat het goedkoper kan, maar meestal kom je hier ook ruim boven als je eenmaal alle bonnetjes hebt opgeteld.

Neem even contact met ons op als je een gedetailleerd kostenoverzicht wil ontvangen.

En hoelang blijft het geldig?

Het PPL zelf blijft geldig voor de rest van je leven. De aantekeningen op je brevet zijn echter wel onderhevig aan verloopdata: zodra je je PPL hebt behaald heb je de zogeheten ‘Single Engine Piston’ rating. Deze ‘class rating SEP’ houdt in dat je alle éénmotorige zuigermotor vliegtuigen tot een maximum van 5700kg mag vliegen.

De ‘class rating SEP’ is standaard twee jaar geldig. Tijdens deze twee jaren moet je minimaal twaalf uur hebben gevlogen; waarvan 1 uur met een instructeur. Vervolgens kan elke examinator je brevet aftekenen zodat je weer twee jaar mag.

Heb je geen twaalf uur gevlogen? Dan kun je ook een ‘profcheck’  doen. De profcheck is een soort verkort praktijkexamen om te kijken of je niveau nog op de vereiste standaard ligt.

Onderstaand zie je de exacte eisen:

  1. Within the 3 months preceding the expiry date of the rating, pass a proficiency check in the relevant class in accordance with Appendix 9 to this Part with an examiner; or
  2. within the 12 months preceding the expiry date of the rating, complete 12 hours of flight time in the relevant class, including:
    – 6 Hours as PIC
    – 12 take-offs and 12 landings, and
    – refresher training of at least 1 hour of total flight time with a flight instructor (FI) or a class rating instructor (CRI). Applicants shall be exempted from this refresher training if they have passed a class or type rating proficiency check, skill test or assessment of competence in any other class or type of aeroplane.

(Bron: https://www.easa.europa.eu/system/files/dfu/AMC%20and%20GM%20to%20Part-FCL.pdf)

Vragen? Of een persoonlijk gesprek met een van onze instructeurs aanvragen?

We hopen je met bovenstaand verhaal een beetje duidelijkheid te hebben kunnen verschaffen. Maar we raden aan om toch eens langs te komen met vragen, of gewoon eens de sfeer te proeven. Uiteraard te combineren met een proefvliegles!

Wij staan 7 dagen per week voor je klaar.





PPL(A)LAPL(A)SEPStaartwielNachtvliegenRefreshmentProfcheck