Opleiding LAPL(A)

Van de Bunte Aviation kan je complete vliegopleiding tot het vliegbrevet LAPL(A) verzorgen.

Wat kun je met een LAPL?

De afkorting LAPL staat voor ‘Light Aircraft Pilot License’. Het is een speciaal ontworpen brevet voor mensen die graag op lichte vliegtuigen willen vliegen, zonder additionele toevoegingen te behalen.

Het LAPL is geldig binnen Europa en je kunt vliegen met vliegtuigen die niet zwaarder zijn dan 2000kg of meer dan vier zitplaatsen hebben. Daarnaast is het niet mogelijk om op een complex vliegtuig te vliegen (een vliegtuig met variabele spoed en intrekbaar landingsgestel).

Maar prima voor een wekelijks rondje om de kerk, of even lekker een dagje heen en weer naar Texel!

Hoe kan ik een LAPL behalen?

Tja… daarvoor ben je nu op onze website! Bij ons ben je aan het juiste adres. Wij verzorgen onze vliegopleiding met een Cessna 172 of Piper Warrior; deze vliegtuigen kom je over de hele wereld tegen. Erg universeel dus!

Hoe ziet de opleiding er uit?

Een opleiding bestaat uit een theoriegedeelte en een praktijkgedeelte.

De theorie

De theorie bestaat uit de volgende negen vakken:

  • Human Performance and Limitations
  • Air Law and ATC Procedures
  • Operational Procedures
  • Meteorology
  • Communications
  • Principles of Flight
  • Aircraft General Knowledge
  • Navigation
  • Flight Performance and Planning

 

Wij bieden verschillende manieren om de theorie te behalen. Via een online distance-learning cursus (lekker thuis leren!) of een spoedcursus in de schoolbanken, of op je eigen tempo: het kan allemaal.

De examens worden afgenomen bij het CBR. Wel bekend van het rijbewijs!

 

Hoe lang blijft mijn theorie geldig?

Zodra je begint aan een van de theorie-examens, gaat er op de laatste dag van diezelfde maand een teller lopen: 18 maanden. Dat wil zeggen, dat je binnen die tijd alle theorievakken moet hebben behaald met een positief resultaat, minimaal 75%.

Na het behalen van de examens, ontvang je een Verklaring Theorie en Resultaatoverzicht. De Verklaring Theorie is vervolgens 24 maanden geldig: binnen deze 24 maanden dien je het praktijkexamen te hebben afgelegd en het PPL brevet te hebben aangevraagd.

Je kunt overigens tegelijkertijd met de praktijk en theorie bezig zijn, maar we raden wel aan om direct aan de theorie te beginnen zodra je met de opleiding begint. Je moet namelijk niet direct het leukste achter de rug hebben gehad!

 

De praktijk

Oké, aan de slag!

De praktijkopleiding bij ons wordt gegeven op de Cessna F172M ‘Superhawk’. Dit is een standaard Cessna 172, maar gemodificeerd met een sterkere motor, betere instrumenten en een paar extra luxe-items.

Wij hebben de praktijkopleiding in drie hapklare brokken verdeeld.

Fase 1: Alle oefeningen tot  de eerste solo-vlucht (dus zonder instructeur!) met een minimum van 10 uur DBO (dus met instructeur).

Fase 2: Alle oefeningen na de eerste solovlucht tot de eerste solo-overland vlucht met een minimum van 5 uur DBO en 5 uur solo.

Fase 3: Alle oefeningen tot en met de grote overland vlucht, met een minimum van 5 uur solo overland.

Fase 4: Examentraining.

 

Hoe ziet een praktijkles eruit?

Na aankomst bij onze vliegschool zul je eerst met de instructeur gaan voorbespreken, wat jullie de komende vliegles gaan doen: de zogenaamde briefing. Na deze briefing, gaan jullie in de lucht deze oefeningen uitvoeren tijdens een vlucht van ongeveer een uur.

Na de lesvlucht zul je met de instructeur na gaan bespreken: wat ging er goed? Wat kan er de volgende keer beter? Dit noemen we de debriefing. Zo al met al, ben je ongeveer twee, tot drie uur bezig met een praktijkles. Met grotere navigatievluchten ben je uiteraard langer bezig!

 

En na de praktijk?

Als het grote moment dan eindelijk daar is, om je vliegexamen te doen, dan begint de grootste lol pas. Je kunt je brevet aan gaan vragen. Wij begeleiden je ook tijdens dit proces volledig. Na een aantal weken zul je thuis op de mat je brevet in handen mogen nemen.

Je mag nu met passagiers gaan vliegen. En dat kun je doen op het oude vertrouwde vliegtuig waar je ook je opleiding op hebt gedaan! Daarnaast werken wij samen met diverse vliegclubs en bedrijven, zodat je ook eens kunt kijken of je op andere types wil gaan vliegen.

Daarnaast bestaat ook de mogelijkheid om door te leren: wij kunnen je nu gaan leren vliegen op oude klassiekers met een staartwiel zoals de Piper Cub! Of wil je in de toekomst toch een PPL? Geen probleem, want de conversie kunnen we ook verzorgen!

 

Wat kost een LAPL?

Zoals je misschien wel verwacht, zal een LAPL een aardige duit kosten. Dit is zeker zo. Maar bedenk ook: het is wel een investering voor de rest van je leven. Als je eenmaal je brevet hebt, vallen de kosten reuze mee. Lees daarover meer hieronder.

Je moet voor een compleet LAPL –zonder poespas- echt rekening houden met minimaal 12.000 euro. Er zijn vliegscholen die aangeven dat het goedkoper kan, maar meestal kom je hier ook ruim boven als je eenmaal alle bonnetjes hebt opgeteld.

Neem even contact met ons op als je een gedetailleerd kostenoverzicht wil ontvangen.

 

En hoelang blijft het geldig?

Het LAPL zelf blijft geldig voor de rest van je leven. Je ‘class rating SEP’ die je hebt behaald tezamen met het brevet, eist echter wel dingen:

  • Minimaal 12 uur gevlogen in de laatste 12 maanden voorafgaand aan het verlopen van de class rating;
  • Minimaal 12 starts en 12 landingen in de laatste 12 maanden;
  • Minimaal een uur refresher training met een instructeur in de laatste 12 maanden.

Let op dat je dit goed in je logboek bijhoudt! Je moet namelijk altijd kunnen aantonen dat je aan de eisen voldoet. Op je LAPL brevet (in tegenstelling tot het PPL brevet) staat namelijk geen verloopdatum!

 

Vragen? Of een persoonlijk gesprek met een van onze instructeurs aanvragen?

We hopen je met bovenstaand verhaal een beetje duidelijkheid te hebben kunnen verschaffen. Maar we raden aan om toch eens langs te komen met vragen, of gewoon eens de sfeer te proeven. Uiteraard te combineren met een proefvliegles!

 

Wij staan 7 dagen per week voor je klaar.